26 octubre 2017

Experts de tot el món van participar a les sessions que s'hi van celebrar en el marc d'Expoquimia

Els ponents d'Industrial Biotech destaquen els avantatges de la biotecnologia per a la indústria

Les sessions desenvolupades a l'espai Industrial Biotech que Expoquimia va destinar per tal de donar a conèixer la biotecnologia aplicada als processos industrials van posar de manifest els múltiples avantatges econòmics i mediambientals que comporta apostar por aquesta nova forma de producció. En aquest sentit, la directora d'EuropaBio, Joanna Dupont-Inglis, va assenyalar que la "biotecnologia industrial podrà reciclar els 270 milions de tones de residus agrícoles que Europa produirà l'any 2020 i convertir-los en productes químics, biomaterials i biocombustibles".

Dupont-Inglis va avançar que la "biotecnologia industrial aportarà més de 57.000 milions d'euros i la creació d'entre 900.000 i 1,5 milió de llocs de treball en 2030 a la Unió Europea" i ha afirmat que "cal reforçar les sinergies i la connexió entre bioeconomia i economia circular amb unes polítiques de suport a la bioindústria coherents i holístiques a tota la cadena de valor".

La biotecnologia és el conjunt de tècniques, processos i mètodes que utilitzen organismes vius o parts d'ells per elaborar una àmplia varietat de productes. Albert Jané de Vytrus Biotech va donar a conèixer el potencial de les cèl·lules vegetals com a biofactories per a l'obtenció de tot tipus de productes i ha comentat que "amb la biosíntesi en cèl·lules vegetals reduïm en un 99% l'ús d'aigua i de sòl que requereixen els mètodes de producció tradicionals". Per la seva banda, François Monnet de Solvay va presentar l'experiència d'aquesta multinacional en la fabricació de productes químics de base biològica (biobased chemicals) i ha remarcat la necessitat de reduir costos econòmics, assenyalant la volatilitat dels preus de les matèries primeres com, per exemple, el del sucre, base de l'etanol.

Altres ponents com Sean Simpson de LanzaTech, que treballa en la conversió de CO2 en combustible mitjançant microorganismes, ha destacat l'impacte de la biotecnologia en el medi ambient i ha subratllat la necessitat de donar una resposta a l'escalfament global mitjançant la recuperació dels residus impulsant així la economia circular. "L'etanol usat com a combustible produeix entre un 50% i un 80% menys de gasos d'efecte hivernacle que la gasolina convencional", va revelar Simpson.

Luis Gosálbez de Optibiotix va destacar la creixent importància que està adquirint la regulació del microbioma (els milions de microorganismes que habiten en el cos humà) en l'àmbit de la salut per a la producció de fàrmacs. Carlos Estévez d'InKemia va presentar un nou biocombustible, l'o-bio, produït a partir de residus com olis domèstics i industrials que redueix un 30% l'emissió de partícules i amb un 80% menys de gasos d'efecte hivernacle. "És inexcusable que les polítiques europees donin suport al desenvolupament de biocombustibles avançats", va sol·licitar Estévez.

Ja finalment, Juan Miguel Portes de Total va indicar que "encara que en el transport urbà l'electricitat pot arribar a substituir els combustibles líquids, el transport comercial aeri, marítim i terrestre necessitarà aquest tipus de combustibles, de manera que els biocombustibles seran essencials".

Barcelona, 26 de octubre de 2017